Ibn Juzayy al-Kalbi (d. 741H) on Tawhid

68Al-Ahad_copy

Ibn Juzayy al-Kalbi al-Gharnaouti, in his commentary work on the Quran “Tasheel li Ulum al-Tanzeel”, comments on the verse:

And your god is one God. There is no god except Him, the Entirely Merciful, the Especially Merciful. [2:163]

{ وَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَٰحِدٌ } الواحد له ثلاثة معان كلها صحيحة في حق الله تعالى: أحدها: أنه لا ثاني له فهو نفي للعدد، والآخر: أنه لا شريك له، والثالث: أنه لا يتبعض ولا ينقسم، وقد فسر المراد به هنا في قوله؛ لا إلٰه إلاّ هو.

واعلم أن توحيد الخلق لله تعالى على ثلاث درجات الأولى: توحيد عامة المسلمين وهو الذي يعصم النفس من الهلك في الدنيا، وينجي من الخلود في النار في الآخرة، وهو نفي الشركاء والأنداد، والصاحبة والأولاد، والأشباه والأضداد.

الدرجة الثانية: توحيد الخاصة، وهو أن يرى الأفعال كلها صادرة من الله وحده ويشاهد ذلك بطريق المكاشفة لا بطريق الاستدلال الحاصل لكل مؤمن، وإنما مقام الخاص في التوحيد يغني في القلب بعلم ضروري لا يحتاج إلى دليل، وثمرة هذا العلم الانقطاع إلى الله والتوكل عليه وحده واطراح جميع الخلق، فلا يرجو إلا الله، ولا يخاف أحداً سواه إذ ليس يرى فاعلاً إلاّ إياه ويرى جميع الخلق في قبضة القهر ليس بيدهم شيء من الأمر، فيطرح الأسباب وينبذ الأرباب،

والدرجة الثالثة: ألا يرى في الوجود إلا الله وحده فيغيب عن النظر إلى المخلوقات، حتى كأنها عنده معدومة. وهذا الذي تسميه الصوفية مقام الفناء بمعنى الغيبة عن الخلق حتى أنه قد يفنى عن نفسه، وعن توحيده: أي يغيب عن ذلك باستغراقه في مشاهدة الله.

Source

Rough Translation:

{And your god is one God}  Wahid (i.e., “one”), has three meanings all of which are correct in right of Allah Almighty: First: That He is not a second, He denied the number; Second: That He does not have a partner; and third: That He is not distributed nor divided, (which is) the interpretation intended here by the saying {There is no god except Him}.

And know that Tawhid has three stations, First: Tawhid of the generality of Muslims, it will protect him in this created world, and save him from eternity in the Hell fire in the next life. He denies Him a partner or an equal, an associate or a child, likeness or an opposite.

The second station: Tawhid of the special/distinguished, He believes that all his actions are issued from Allah alone and witness it by way of disclosure and not by way of reasoning (as done) by all believers,  but rather this special station of Tawhid enriches the heart with the necessary knowledge without the need for proof. The fruit of this knowledge is the dedication to Allah and trust in Him alone and discarding all of creation, having no hopes or requests but from Allah, and fearing none else (but Him), he would see that nothing can cause effect but by Him, and sees all of creation in the grip of the Subduer, not in his (own) hands is any command over matters, he discards the (correlative natural) causes and discards (false) lords.

The third station: He does not see anything in existence but Allah alone, the creation is hidden from his sight until like non-existent. This is what the Sufis call the station of Fana, meaning he stays away (hides) from creation until he annihilates his self, and (hence) tawhid: to be concealed by immersing himself in the Sight of God.

Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s