Imam Abu Ali Al Hashimi al-Hanbali (d.428 H) on Istawa

old-bagdad

Imam Al Sharif Al Qadi Abu Ali bin Abi Musa Al Hashimi (345-428H), was among the early Hanbali scholars of Baghdad. As from his name “Al Hashimi” he comes from the family of the Prophet. He was born before Qadi Abu Yala (380-458H) and he lived during the reign of the Abbasid Caliph Al Qadir. He was one of the teachers of the Ashari scholars Imam Abu Ishaq ash-Shirazi and Imam al-Khatib al Baghdadi.

In the tafsir of the Hanbali scholar Imam Izz ad-Din Abu Muhammed ar-Rasani al Hanbali (d. 661 H), in commentary to the verse Quran 7:54, he says:

مذهب أهل الحق في هذه الآية وأمثالها من آيات الصفات وأخبار الصفات: الإقرار والإيراد، من غير تشبيه ولا تمثيل ولا تأويل ولا تعطيل. وإلى هذا وأمثاله أشار النبي بقوله: ” وسكت عن أشياء رحمة لكم فلا تبحثوا عنها “.

(Rough translation) the way of the people of truth with regards to this verse and similar from the verses and reports regarding attributes (is to) acknowledge it and accept it, without comparison nor likening, nor tawil nor negation. And regarding this is the saying of the Prophet , “(Allah) has kept silent about things out of mercy for you so do not search them out”.

Later on he quotes Imam al-Thalabi (d. 427H):

قال الأستاذ أبو إسحاق الثعلبي رحمه الله: قال أهل الحق من المتكلمين: أحدث الله فعلاً سمّاه: استواء، وهو كالإتيان والمجيء والنزول، كلها من صفات أفعاله.

“Abu Ishaq al-Thalabi said: The people of truth among the mutakalimin say……Istawa is like His Itiyan and Majee (coming), Nuzul (descent), all of them are  from His Sifat al-Af’al (Attribute of Acts).”

and also:

قال الثعلبي: وبلغني أن رجلاً سأل إسحاق بن إبراهيم الحنظلي فقال: كيف استوى على العرش؟ أقائم هو أم قاعد؟ فقال: يا هذا إنما يقعد من يملّ القيام، ويقوم من يملّ القعود، وغير هذا أولى بك أن تسأل عنه.

“Al-Thalabi said: I heard a man ask Ishaq bin Ibrahim (d. 238H): “How did He Istawa over the Arsh ? Standing or sitting ?” He said: O You only those sit who are tired of standing and those stand who are tired of sitting, and this is not firstly what you should ask about Him.”

After which he quotes the saying of Imam Abu Ali Al Hashimi al-Hanbali on Istawa:


قال الشريف القاضي أبو علي بن أبي موسى الهاشمي -من علمائنا- رضي الله عنه: اختلف أصحابنا هل الاستواء من صفات الذات أو من صفات الفعل؟ على طريقين:
منهم: من قال إنه من صفات الفعل، غير أنه لا يعلم كيفيته، ولا نقول أنه انتقال من مكان إلى مكان، ولكنا نسلمه ونقول فيه كما نقول في حديث النزول.
ومنهم من قال: إنه من صفات الذات، لم يزل مستوياً قبل خلق العرش من غير تكييف.

ومن أصحابنا من تأول الاستواء على معنى الارتفاع.قال الشريف رحمه الله: فأنا لا أقول في ذلك إلا ما قال أبو عبدالله أحمد بن محمد بن حنبل رضي الله عنه: استوى كما قال، بلا حَدٍّ ولا كيف.

قلت: وعلى هذا القول الذي قاله الشريف وارتضاه، وجدت علماءنا وأشياخنا الذين بالشام والعراق، وله نعتقد، وعليه نعتمد، وبه نقول.

http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo=0&tTafsirNo=111&tSoraNo=7&tAyahNo=54&tDisplay=yes&Page=3&Size=1&LanguageId=1

“Al Sharif Al Qadhi Abu Ali bin Abi Musa Al Hashimi – from our ulema – may Allah be pleased with him, said: There is difference among our companions whether Istawa is from the attribute of His Self or of His Acts. The two ways are:

Of them:  who say,  it is an attribute of His Acts, however we do not have knowledge of its howness, nor do we say it is a movement from place to place, instead we acknowledge it and we say as we say about the hadith of Nuzul (descent)

Of those who say: It is from the Attribute of His Self, and He was Mustawian before the creation of the throne, without any likeness.

And from of our companions are those who interpreted (tawil) Istawa as Irtifaa (elevation).

Al Sharif said: We do not say except what Imam Ahmed bin Hanbal said: “Istawa as He said, without limit, without howness”.

I (Imam Izz ad-Din ar-Rasani) say: Based on this saying of Al Sharif which he favored,  I found the ulema and shaykhs of Sham and Iraq, hold this belief, and we adopt this,  and we say as this.” End

Points to note:

  • The interpretation accepted by the Hanbalis was not monolithic.
  • Their negation of tasbih was explicit such as negations of Standing, Sitting, movement from place to place, limits.
  • The view of Imam Ahmed and much of the Hanbalis was restricted to saying “Istawa As He Wills” while at the same time explicit negation of limit and howness.
  • Despite this standard view of non-interpretation, some of the Hanbalis also did tawil/interpret Istawa as Irtifaa. And this is the meaning that was related in Sahih al Bukhari, and which Imam al-Tabari (d. 310H) said “The meaning of istiwa’ in this verse is height (uluw) and elevation (Irtifaa)… but if one claims that this means displacement for Allah, tell him: He is high and elevated over the heaven with the height of sovereignty and power, not the height of displacement and movement to and fro.”

Imam Abu Ali Al Hashimi al-Hanbali in his book الإرشاد إلى سبيل الرش, begins with a chapter on the creed of Ahlu Sunnah wal Jamah, among which is:

ولا تخطر كيفيتُهُ ببال ولا يدخل في الأمثال والأشكال صفاته كذاته ليس بجسم في صفاته جل أن يُشبّه بمبتدعاته أو يضاف إلى مصنوعاته (ليس كمثله شي وهو السميع البصير) الشورى 11)

“One cannot imagine his Howness, nor is is there any similarity or form to His Attributes & Self, nor is He attributed with a body (jism)……”

and also,

وأن القران كلام الله وصفة من صفات ذاته وأنه غير محدث ولا مخلوق كلام رب العالمين في صدور الحافظين وعلى ألسن الناطقين وفي أسماع السامعين وبأكف الكاتبين وبملاحظة الناظرين برهانه ظاهر وحكمة قاهر ومعجزة باهر

http://shamela.ws/browse.php/book-13571#page-5

“The Quran is the Speech of Allah and His Attribute of Self, and is not temporal (Muhdath) nor created (Makhluq)…..”


 

Note:

In commentary to the verse:

{And if, when they wronged themselves, they had come to you, [O Muhammad], and asked forgiveness of Allah and the Messenger had asked forgiveness for them, they would have found Allah Accepting of repentance and Merciful.}[Quran 4:64]

Imam Izz ad-Din ar-Rasani al-Hanbali, quotes the famous narration (translated many times elsewhere on this site) of a Bedouin Arab seeking intercession at the tomb of Prophet Muhammed  :

وقد روى الإمام أبو الفرج ابن الجوزي رضي الله عنه في مواضع من كتبه بإسناده عن محمد بن حرب الهلالي، قال: دخلت المدينة، فأتيت قبر النبي صلى الله عليه وسلم فجاء أعرابي فَزارَهُ، ثم قال: يا خير الرسل! إن الله عز وجل أنزل عليك كتاباً صادقاً، قال فيه: { وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوۤاْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَٱسْتَغْفَرُواْ ٱللَّهَ وَٱسْتَغْفَرَ لَهُمُ ٱلرَّسُولُ لَوَجَدُواْ ٱللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً } ، وإني جئتك مستغفراً إلى ربك من ذنوبي، مستشفعاً بك، ثم بكى وأنشأ يقول:
يَا خَيْرَ مَنْ دُفِنَتْ بالقَاعِ أَعْظُمُهُ طَابَ مِنْ طِيبهِنَّ القَاعُ وَالأَكُمُ
نَفْسِي الفِدَاءُ لِقَبْرٍ أَنْتَ سَاكِنُهُ فيهِ العَفَافُ وَفيهِ الجُودُ وَالكَرَمُ
ثم استغفر [الله] وانصرف، فرقدت، فرأيت النبي صلى الله عليه وسلم في نومي وهو يقول: الحَق الرَّجُل فبشِّره أن الله تعالى قد غَفَرَ له بشفاعتي.
Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s